ΑΓΙΟΥ ΝΙΚΟΔΗΜΟΥ ΤΟΥ ΑΓΙΟΡΕΙΤΟΥ
«Ημείς φρίττομεν αδελφοί εννοούντες τά υψηλά και μεγάλα και θαυμαστά της Κυριακής και Αναστάσιμου ημέρας προνόμια, άτινα εισί ταύτα:
α) Η Κυριακή είναι η αρχή της δημιουργίας της αισθητής κτίσεως, ήν ο Πατήρ ιδιαιτέρως ενήργησε, καίτοι συνεργούντων και του Υιού και του Πνεύματος.
β) Η Κυριακή έγινε αρχή εκ μέρους της ανακαινίσεως της κτίσεως, ήν ενήργησε ο Υιός ιδιαιτέρως δια της αυτού Αναστάσεως.
γ) Η Κυριακή είναι εκ μέρους της ανακαινίσεως της κτίσεως, τό Πνεύμα τό 'Άγιον, κατελθόν εν Κυριακή εις είδος πύρινων γλωσσών, και εφώτισαν και ετελείωσαν τούς Αποστόλους. Ιδού πόσον ετίμησε τήν Αγίαν Κυριακή όλη η Αγία Τριάς.
δ) Η Κυριακή είναι ογδόη:
Διότι μετά τήν έβδομη αριθμείται, και υπεραναβέβηκε τόν εβδοματικό και ιουδαϊκό σαββατισμό, κατά τόν Αθανάσιο, κατά τόν Βασίλειον, και κατά τόν θεολόγο Γρηγόριο.
1) Διότι και η εν τη Κυριακή γενομένη Ανάστασις του Κυρίου ογδόη εστίν, αριθμούμενη μετά τάς επτά Αναστάσεις, τάς γενομένας πρό της Αναστάσεως αυτού, κατά τόν Θεσσαλονίκης Γρηγόριο.
2) Όγδοη λέγεται, ότι ο Κύριος αναστάς κατά τήν ογδόην, και φανείς εις τούς Αποστόλους, πάλιν μετά οκτώ ημέρας εφάνη εις αυτούς, παρόντος και του Θωμά.
3) Διατί αι μεν άλλαι Δεσποτικαί εορταί, μίαν μόνην φοράν τόν χρόνον εορτάζονται, η δε Κυριακή εορτάζεται εις κάθε οκτώ ημέρας, και ακολούθως εορτάζεται πενήνταδύο φοράς τόν χρόνον.
Ιδού πόσον ανωτέρα και υπερέχουσα των άλλων εορτών είναι η Κυριακή!
ε) Η Κυριακή είναι μία, καθώς τήν ονομάζει ο Μωυσής «καί εγένετο εσπέρα και εγένετο πρωί ημέρα μία» (Γεν. 1,5).
στ) Η Κυριακή είναι εικών και προοίμιον του μέλλοντος αιώνος. Όθεν ο Μ. Βασίλειος απορήσας διατί ωνόμασεν αυτήν ο Μωυσής μίαν, και ουχί πρώτη λέγει: «Ιν' ούν πρός τήν μέλλουσα ζωήν τήν έννοιαν ημών απαγάγη, μίαν ωνόμασε του αιώνος τήν εικόνα, τήν απαρχήν των ημερών, τήν ομήλικα του φωτός, τήν Αγίαν Κυριακή, τήν τη Αναστάσι του Κυρίου τετιμημένην».
ζ) Η Κυριακή τόσον υπερέχει του Σαββάτου, όσον υπερέχει η αλήθεια και τελειότης της αρχής και του τύπου και της σκιάς, κατά τόν Θεσσαλονίκης Γρηγόριον...
η) Εν τη Κυριακή θέλει έλθη ο Κύριος κατά τήν δευτέρα Παρουσία, όθεν είπεν ο θεοφόρος Μάξιμος, «του Κυρίου κατά τήν ογδόη ημέραν (ήτις είναι η Κυριακή, ουδεμίαν γαρ άλλη ογδόη εστί) φανερουμένου, τουτ' εστί κατά τήν Παρουσίαν αυτού»...
θ) Εν τη Κυριακή έχει ίνα γένη η κοινή Ανάστασις των νεκρών, και ουχί εν άλλη ημέρα, όθεν είπεν ο Θεσσαλονίκης Γρηγόριος «τοσούτο τη Κυριακή το περιόν και σεβάσμιον, δια το κατ' αυτιών υπερευλογημένον τέλος, και τήν ελπιζομένην κατ' αυτήν κοινήν των απάντων Ανάστασιν»...
ι) Εν τη Κυριακή μέλλουν οι Δίκαιοι να εισέλθουν εις τήν τελείαν κατάπαυσιν της αιωνίου εκείνης και απέραντου ζωής, κατά τόν αυτόν Άγιον...
ία) Η Κυριακή τώρα μεν είναι εικών του μέλλοντος αιώνος, τότε δε έσται αυτός εκείνος ο όγδοος αιών.
Επειδή γαρ εν Κυριακή έχει ίνα γένη η Δευτέρα Παρουσία, ως είπεν ανωτέρω ο θείος Μάξιμος, και η Ανάστασις των νεκρών, και η απόλαυσις των Δικαίων, ως είπεν ο Θεσσαλονίκης Γρηγόριος. Πολλοί δε Άγιοι λέγουσι ότι έχει να έλθει ο Κύριος, ο άδυτος Ήλιος της δικαιοσύνης, εν τω μεσονυκτίω της Κυριακής, ως τούτο συμπεραίνεται από τό ευαγγελλικόν εκείνο «μέσης δε νυκτός κραυγήν γέγονεν, ιδού Ο Νυμφίος, εξέρχεσθε εις απάντησιν αυτού».
Τούτου χάριν η Κυριακή εκείνη, άφ' ου μίαν φοράν καταυγασθεί από τάς ακτίνας του νοητού Ηλίου Χριστού, δεν λαμβάνει πλέον εσπέρα, άλλ' έσται μίαν ημέρα ανέσπερος και αδιάδοχος εις αιώνας αιώνων...».
(Από την ΟΜΟΛΟΓΙΑ ΠΙΣΤΕΩΣ του Αγίου Νικόδημου Άγιορείτου)
Δεν υπάρχουν σχόλια :