Μάρκ. β΄ 1–12
1. ΤΙ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΚΑΝΗ Η ΠΙΣΤΙ!
Σ’
ἐκεῖνο τό σπίτι τῆς Καπερναούμ τόσοι πολλοί συγκεντρώθηκαν
ὥστε νά μήν χωροῦν ἄλλοι οὔτε κἄν στήν πόρτα τοῦ σπιτιοῦ. Ἀλλά
καθώς ὁ Κύριος ἐδίδασκε στά συγκεντρωμένα πλήθη, κάποια
κίνησι παράξενη καί ἀπρόσμενη παρατηρεῖται ἔξω ἀπό τό
σπίτι. Τέσσερεις ἄνθρωποι μεταφέρουν πάνω σ’ἕνα κρεββάτι
κάποιον παράλυτο. Κι ἐπειδή ἦταν ἀδύνατο νά μποῦν ἀπό τήν
πόρτα στό σπίτι κάνουν μιά τρέλλα, μιά πρᾶξι πού δύσκολα θά τήν
σκεφτόταν κανείς. Ἀνεβαίνουν ἀπό τήν ἐξωτερική σκάλα πού
ὑπῆρχε συνήθως σέ κάθε σπίτι τῆς Παλαιστίνης πάνω στή στέγη
τοῦ σπιτιοῦ. Τί σκέφθηκαν; Νά χαλάσουν τήν στέγη τοῦ σπιτιοῦ γιά
νά κατεβάσουν ἀπό ἐκεῖ τόν παράλυτο φίλο τους μπροστά στά
πόδια τοῦ Χριστοῦ. Πόση πίστι ἆραγε εἶχαν κι αὐτοί ἀλλά καί ὁ
παράλυτος! Διότι καί ὁ παράλυτος δέν θά δεχόταν νά τόν
μεταφέρουν πρός τόν Κύριο ἐάν δέν πίστευε ὅτι θά θεραπευθῇ.
Ἀλλά καί οἱ φίλοι του δέν θά τόν ἔφερναν στό σπίτι αὐτό μέ
τέτοιο τρόπο καί μάλιστα δημοσίως, μέ τόσες δυσκολίες καί
τόσο κόπο, ἀλλά καί μέ τέτοιο κίνδυνο πού δημιουργοῦσε ἡ
ἀποστέγασι τῆς στέγης καί ἡ κάθοδος τοῦ κρεββατιοῦ μέσα στό
σπίτι ἀπό τέτοιο ὕψος.
Καί
μᾶς διδάσκουν ὅλοι τους ὅτι ἡ πίστι μπορεῖ νά ὑπερνίκήσῃ
ὁποιοδήποτε ἐμπόδιο. Ἡ πίστι ἀνοίγει δρόμους, βρίσκει
λύσεις, ἐκεῖ πού δέν τό περιμένει κανείς. Ἡ πίστι εἶναι
παντοδύναμι καί ὁδηγεῖ στό θαῦμα.
2. ΠΡΩΤΑ Η ΨΥΧΗ ΜΑΣ
Ὁ
παράλυτος ὅμως ἦταν διπλά ἄρρωστος. Παράλυτος ὄχι μόνο στό
σῶμα, ἀλλά καί στήν ψυχή. Βέβαια θά μποροῦσε ὁ Κύριος νά
θεραπεύσῃ μόνον τήν ψυχή του, δηλαδή νά συγχωρέσῃ τίς
ἁμαρτίες του χωρίς νά θεραπεύσῃ τό σῶμα του. Ἤ ἀντίστροφα
μποροῦσε νά θεραπεύσῃ μόνον τήν σωματική του παραλυσία
χωρίς νά τοῦ συγχωρήσῃ τίς ἁμαρτίες του. Ἀλλά ὁ Κύριος πρῶτα
θεραπεύει τήν μεγαλύτερη ἀσθένεια, τήν ἀσθένεια τῆς ψυχῆς,
συγχωρεῖ τίς ἁμαρτίες του καί κατόπιν θά θεραπεύσῃ καί τό
σῶμα. Διότι ἤθελε νά δείξῃ ὅτι ἡ ψυχή νοσεῖ πρίν ἀπό τό σῶμα.
Νά δείξῃ ὅτι ἡ αἰτία τῆς ἀσθενείας του ἦταν ἡ ἁμαρτία. Καί
γιά νά θεραπευθῇ τό σῶμα ἔπρεπε πρῶτα νά θεραπευθῇ ἡ ψυχή.
Ἄλλωστε σέ τί θά ὠφελοῦνταν ὁ παράλυτος ἐαν ξαλάφρωνε ἀπό
τό φορτίο τῆς ἀσθένειας, ἀλλά εἶχε ἐπάνω του τό ἀσήκωτο
βάρος τῆς ἐνοχῆς ἀπό τίς ἁμαρτίες του νά τοῦ καταπιέζῃ τήν
συνείδησι καί νά τοῦ παραλύῃ τήν ψυχή;
Αὐτό
λοιπόν πού μᾶς διδάσκει ὁ Κύριος καί πρέπει ὅλοι μας νά
καταλάβουμε καλά εἶναι ὅτι μεγαλύτερη ἀξία ἔχει ἡ ἄφεσι
τῶν ἁμαρτιῶν μας καί πολύ μικρότερη ἡ θεραπεία ἀπό τίς
διάφορες ἀσθένειές μας. Πρῶτα ἡ ὑγεία τῆς ψυχῆς μας, καί μετά
ἡ ὑγεία τοῦ σώματός μας. Εἶναι λάθος λοιπόν νά λέμε κι ἐμεῖς,
αὐτό πού ἀκοῦμε συχνά νά λέγεται ἀπό πολλούς: πάνω ἀπ’ ὅπλα ἡ
ὑγεία. Ὄχι. Πάνω ἀπ’ὅλα ἡ ὑγεία τῆς ψυχῆς μας. Πάνω ἀπό
ὅλα ἡ σωτηρία μας.
3. ΑΜΕΤΑΠΙΣΤΟΙ
Κάποιοι
γραμματεῖς ὅμως πού βρίσκονταν ἐκεῖ, καθώς ἀκοῦν τόν Κύριο νά
λέγῃ στόν παράλυτο ὅτι συγχωρεῖ τίς ἁμαρτίες του σκέπτονται
πώς ὁ Κύριος τούς ἐμπαίζει, διότι ἡ συγχώρεσις τῶν ἁμαρτιῶν
δέν μπορεῖ νά γίνῃ ἀντιληπτή. Σκέπτονται ἀκόμη ὅτι κανείς δέν
μπορεῖ νά συγχωρῇ ἁμαρτίες παρά μόνο ὁ Θεός. Ἀντί λοιπόν νά
ὁδηγηθοῦν στήν πίστι ὅτι ὁ Χριστός εἶναι ὁ Υἱός τοῦ Θεοῦ, καί
ἔχει θεία καταγωγή καί ἀποστολή, σκέπτονται ὅτι βλασφημεῖ,
ὁδηγοῦνται σέ ἄρνησι τῆς θείας φύσεώς του. Ὁ Κύριος ὅμως τούς
δίνει εὐκαιρίες νά μετανοήσουν. Νά καταλάβουν τό λάθος τους.
Πρῶτα ἀπ’ ὅλα ξεσκεπάζει τούς κρυφούς διαλογισμούς τους, γιά
νά τούς βοηθήσῃ νά ἀναγνωρίσουν τήν θεϊκή του παγγνωσία.
Τούς δίνει τεκμήριο τῆς ὑπερφυσικῆς του γνώσεως. Τούς
ἀποκαλύπτει ὅτι εἶναι Θεός, καρδιογνώστης. Γνωρίζει τίς
καρδιά τοῦ καθενός, εἶναι θεατής τῶν ἀπορρήτων σκέψεων καί
ἁμαρτημάτων.
Ὅμως
καί πάλι οἱ γραμματεῖς δέν πείθονται. Παρόλα αὐτά ὁ Κύριος
δίνει κι ἄλλη ἀπόδειξι τῆς παντοδυναμίας του. Ἡ θεραπεία
πού ἀκολούθησε ἀποτελεῖ ἰσχυρή ἀπόδειξι γιά τήν ἐξουσία
πού ἔχει ὁ Κύριος νά συγχωρῇ ἁμαρτίες. Διότι πῶς θά μποροῦσε
νά θεραπεύσῃ μιά ἀσθένεια, ἡ ὁποία ἦταν ἀποτέλεσμα τῆς
ἁμαρτίας; Ἡ θεραπεία τῆς σωματικῆς παραλυσίας
ἀπεδείκνυε ὅτι ὁ Κύριος ἦταν ὁ μόνος πού μποροῦσε ὄχι μόνο
νά θεραπεύῃ σώματα ἀλλά καί νά θεραπεύῃ ψυχές, νά συγχωρῇ
ἁμαρτίες. Εἶναι σάν νά λέγῃ στόν παράλυτο: Ἀφοῦ σοῦ
συγχωρέθηκαν οἱ ἁμαρτίες σου εἶσαι ἄξιος νά θεραπευθῇ καί τό
σῶμα σου. Γι’αὐτό καί τόν διατάζει νά σηκώσῃ ἐπάνω του τό
κρεββάτι, γιά νά ἀποδειχθῇ ὅτι θεραπεύθηκε τελείως, ὅτι
ἐπανέκτησε πλήρως τίς δυνάμεις του. Κι αὐτός σήκωσε τό
κρεββάτι του μπροστά στά ἔκπληκτα μάτια ὅλων. Κι ἔτσι
δημοσίως ἀποδείχθηκε ἡ θεϊκή ἐξουσία τοῦ Κυρίου.
Ὁ
Κύριος λοιπόν ἀποστομώνει τούς γραμματεῖς, ἀλλά ἀφήνει κι
ἕνα μεγάλο δίδαγμα σέ μᾶς. Ὅτι: ἐάν κάποιος δέν θέλει νά
πιστεύσῃ στόν Χριστό ὡς Θεάνθρωπο Σωτῆρα καί Λυτρωτή, θά
βρίσκῃ πάντοτε ἀμέτρητες προφάσεις γιά νά ἀρνῆται τήν
θεότητα τοῦ Κυρίου μας. Καί θαύματα ἀκόμη νά δῇ, ἐάν δέν θέλῃ
νά πιστεύσῃ δέν πρόκειται αὐτά νά τόν βοηθήσουν στήν πίστι
του. Πόσο φοβερό πρᾶγμα εἶναι ἡ προκατάληψι ἡ πώρωσις καί ἡ
σκληροκαρδία!
πηγή: osotir
Πηγή: Ι.Ν. Αγίων Χαραλάμπους & Αντωνίου
Δεν υπάρχουν σχόλια :